X Menu sluiten

Taal

Primair Onderwijs

Lesprogramma

In nagebootste praktijksituaties ervaren leerlingen van groep 8 hoe om te gaan met onveilige situaties én hoe concreet te handelen. Dat doen we door in totaal zeven interactieve scenario's te doorlopen met als uitgangspunt 'leren door te doen'.  

Veiligheidsscenario's

Risk Factory

Brandveiligheid in huis

Je kunt veel zelf doen om brand te voorkomen. Aan de hand van diverse brandgevaarlijke situaties worden leerlingen bewust gemaakt van de gevaren in hun eigen leefomgeving.

Lees meer
Internetveiligheid

Denk jij dat alles op social media waar is? Onze digitale escaperoom is ontwikkeld in samenwerking met HackShield. Speel bij ons een uniek level.

Lees meer
Online weerbaarheid

Door middel van Virtual Reality nemen we leerlingen mee in een verhaal dat draait om het ongevraagd verspreiden van foto’s. Wat zijn de gevolgen hiervan en belangrijker, wat kunnen leerlingen hier zelf aan doen?

Lees meer
112 bellen

Als er iets ernstigs aan de hand is, dan bel je altijd 112! Maar dat doe je nooit voor de lol! We laten leerlingen met 112 bellen, zodat ze zelf ervaren wat het met je doet.

Lees meer
Vluchten bij brand

Wat doe je als er een brand uitbreekt? In een ruimte gevuld met (veilige) rook oefenen leerlingen hoe je zo veilig mogelijk kunt vluchten bij brand. En wat doe je als je eenmaal buiten staat?

Lees meer
Verkeersveiligheid

Waar moet je op letten in de buurt van een vrachtwagen, bus of ander groot voertuig? Ken je de dode hoek? Stap zelf achter het stuur en ervaar het.

Lees meer
Drugskoerier

Even een pakketje wegbrengen lijkt onschuldig, maar kan je écht in de problemen brengen...

Lees meer

“We zijn ons ervan bewust dat het succes van de Risk Factory voor een groot deel afhangt van degene die de leerlingen begeleidt tijdens de scenario’s. Ze moeten niet alleen affiniteit hebben met de doelgroep, maar ook aansluiting zoeken in taalgebruik, groepsdynamica en didactische aanpak. Daarom werken we samen met o.a. Universiteit Twente en Saxion Hogescholen en koppelen de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek terug naar deze begeleiders. Zo leren ze hoe ze ‘verbinding’ krijgen met (de belevingswereld van) deze doelgroep."

Stefan Mues, projectleider Risk Factory